Portofolio
UX ontwerp

Wat is een UX-designportfolio?

UX-ontwerpers gebruiken UX-portfolio's om hun ontwerpproces, kennis en vaardigheden te laten zien om ingehuurd te worden door een nieuwe klant.

Het primaire doel is om wervingsmanagers te interesseren, en je UX-portfolio is een hulpmiddel voor de eerste stap in het wervingsproces. Een UX-designportfolio is misschien wel nog belangrijker dan je cv.

Wervingsmanagers willen zien wie jij bent als persoon. Wat je kunt, in welk onderdeel van UX je bent gespecialiseerd, hoe je werkt en hoe je denkt. Veel rekruten evalueren uw portfolio niet alleen op basis van de inhoud van uw UX-casestudy's, maar ook op de standaard van uw ontwerp.

Het belangrijkste dat u kunt doen om ervoor te zorgen dat uw UX-portfolio de aandacht trekt, ongeacht uw niveau, is uw proces laten zien.

Een typische fout die ik in veel portfolio's heb gezien, is dat ontwerpers niet laten zien welk proces ze hebben gevolgd bij het maken van hun UX-ontwerpportfolio en alleen high-fidelity-prototypes laten zien.

Waar zijn wervingsmanagers naar op zoek?

Veel wervingsmanagers besteden minder dan 5 minuten aan het kijken of je past bij wat ze zoeken, dus je portfolio moet scanbaar en leesbaar zijn. Zorg ervoor dat uw portfolio gemakkelijk kan worden geconsumeerd door de personeelsmanager.

  • Gemakkelijk te lezen, doorbladeren en scannen
  • Afhankelijk van uw vaardigheidsniveau met visueel ontwerp, moet uw portfolio er min of meer verfijnd uitzien.
  • Er is geen excuus voor het hebben van een portfolio dat er niet professioneel uitziet.

Junior ontwerper.

  • De wervingsmanagers willen het proces zien dat u hebt doorlopen om de laatste fasen van uw ontwerp te bereiken. Ze willen je uiteindelijke resultaten niet zien.
  • Hoe heb je over je problemen nagedacht?
  • Bewijs van je vaardigheden en kennis.
  • Toon niet alleen high-fidelity mock-ups of prototypes.
  • Probeer 2-3 casestudies in uw portfolio op te nemen.

Ontwerpers op midden- of hoger niveau.. 

Wervingsmanagers willen vaardigheden zien die verder gaan dan het maken van ontwerpen en deliverables.

  • Teamleiding
  • Ontwerp belangenbehartiging voor uw collega's, klanten, belanghebbenden of klanten.
  • Presentatie van uw facilitering van workshops om de samenwerking te bevorderen.
  • Vaardigheden in bedrijfsanalyse en het in kaart brengen van uw oplossingen voor gebruikerservaringen terug naar bedrijfsdoelen.
  • Beheer van belanghebbenden.

Welk type formaat moet je gebruiken voor je portfolio? 

Online- en PDF-portfolio's hebben verschillende doelen. U zult uw online portfolio vaak gebruiken om te solliciteren en alleen PDF-portfolio's naar geïnteresseerde wervingsmanagers sturen.

Online portfolio 

U wilt dat uw website de aandacht trekt van personeelsmanagers. Uw online portfolio geeft wervingsmanagers een snel overzicht van uw capaciteiten. Een Online portfolio helpt je ook om sneller ontdekt te worden, wat standaard is voor UX designers. Uw website moet mensen vertellen wie u bent, uw vaardigheden en wat u zoekt. Het moet een voorproefje geven van je werk en de projecten waaraan je hebt gewerkt. Het zou helpen als je het zou gebruiken om op vacatures te solliciteren. Je online portfolio moet een duidelijke call-to-action-knop hebben en links naar je Linkedin of andere social media-accounts.

Mogelijke websitetools om te gebruiken:

Voor mijn portfolio gebruik ik https://uxfol.io/ omdat ze bieden: UX-portfoliosjablonen, UX-casestudygenerator, verbluffende galerijen voor uw UI's, automatisch gegenereerde apparaatmodellen en hulp bij het schrijven. Ze hebben ook feedback van de gemeenschap en experts om uw casestudy's te beoordelen.

PDF Portfolio 

Je gebruikt je pdf voor sollicitatiegesprekken en in de latere stadia van het wervingsproces. Het zou het beste zijn als u uw PDF-portfolio afstemt op elke functie en functie u solliciteert. Uw PDF-portfolio heeft meer diepgaande details van uw casestudy's te laten zien, en u kunt een uitgebreide uitleg geven van uw ontwerpproces. Het is beter om irrelevante UX-casestudy's uit je portfolio te verwijderen.

Stem uw PDF-portfolio af op elke functie en functie waarop u solliciteert..

  • Voeg projecten toe of verwijder ze op basis van de rol.
  • De volgorde van projecten wijzigen
  • De tegel van projecten wijzigen, zodat specifieke vaardigheden worden gemarkeerd.

Potentiële tools die u kunt gebruiken.

  • Powerpoint
  • Keynote
  • Illustrator 
  • Sketch

Overzichtsgids voor skelet

  • Voorblad. Je moet een heldafbeelding, je naam, huidige baan en titel opnemen. Hier wil je misschien ook een korte bio en links naar je sociale media-accounts.
  • Over jou. Je vaardigheden, kennis, opleiding en huidige functie.
  • UX-casestudy's. Hier selecteert en presenteert u projecten waar u trots op bent en legt u uw ontwerpproces van begin tot eind uit.
  • Contact details

Uw PDF-portfolio zou op de meeste apparaten toegankelijk moeten zijn. U moet er ook voor zorgen dat uw portfolio in de alleen-lezen modus staat. Upload je pdf-portfolio naar een cloudservice zoals dropbox of google drive. Op deze manier kunt u wervingsmanagers wanneer nodig een link naar uw PDF-portfolio sturen.

De projecten voor uw portfolio kiezen.

Vraag overzicht van welke projecten uw vaardigheden het beste weergeven. Vertegenwoordigt het project het scala van verbeteringen waarin u hebt gewerkt?

Het aantal projecten. 

Er is geen correct aantal projecten, maar uw projecten moeten uw vaardigheden weerspiegelen. Ik zou aanraden om minimaal 2 projecten te hebben.

Zet uw beste projecten altijd op de eerste plaats.

Zoals eerder vermeld, hebben wervingsmanagers misschien maar 5 minuten om je portfolio door te lezen en halen ze misschien alleen het eerste project. Je wilt er zeker van zijn dat ze je vaardigheden zien en dat je er alles aan hebt gedaan om je beste beentje voor te zetten.

 

UX-casestudy's.

Een UX-casestudy is een voorbeeld van uw ontwerpwerk om wervingsmanagers essentiële inzichten te geven door boeiende verhalen in tekst en afbeeldingen te vertellen om te laten zien hoe u problemen hebt aangepakt, uw vaardigheden en uw manier van denken te demonstreren. Uw case study moet relevant zijn voor de functie waarop u wilt solliciteren. Uw casestudy's moeten de eerste fase van empathie met de gebruikers tot de laatste fase van het maken van een prototype aantonen.

Invoering

Geef de personeelsmanager die uw casestudy leest eerst de belangrijkste informatie om hen te helpen begrijpen aan welk project u hebt gewerkt.

  • Waar gaat je project over en wat voor soort project?
  • Wat was uw probleemstelling? Wat motiveert je om dit probleem aan te pakken? Benadruk het belangrijkste probleem dat u gaat oplossen, bij voorkeur in relatie tot bedrijfsdoelstellingen of -statistieken.
  • Wat waren de primaire doelen van uw team?
  • Wat was uw oplossing, en liep door de aanpak om het probleem op te lossen. Geef uw lezers een voorproefje van wat ze kunnen verwachten in uw casestudy.
  • Wat was je rol en hoe heb je bijgedragen aan het project?
  • Wat is je teamstructuur?
  • Wat waren de tijdlijnen, reikwijdte en beperkingen?
  • Vaardigheden en aandachtsgebied.
  • Gebruikte gereedschappen

Midden

Illustreer hoe u het in de inleiding genoemde probleem hebt opgelost. Laat je design thinking-proces zien; u moet ze duidelijk presenteren in uw casestudy. U moet uw aanpak, proces en strategie laten zien en de wervingsmanager meenemen op uw reis van startpunt tot einddoel.

  • Leg het wat, het hoe en het waarom van je stappen uit. Het is niet genoeg om te laten zien wat je hebt gemaakt. Bijvoorbeeld een affiniteitsdiagram. Het zou het beste zijn als je vermeldt hoe je het hebt gedaan (bijvoorbeeld miro-bord met alle belanghebbenden)
  • Gebruik waar nodig afbeeldingen of schermafbeeldingen. Dit maakt uw casus beter leesbaar.
  • Zorg ervoor dat uw proces scanbaar is. Ik zei eerder al dat personeelsmanagers misschien maar 5 minuten aan je portfolio besteden. Ze scannen misschien alleen koppen en zouden daar een goed idee van moeten krijgen.

Conclusie

  • Wat was het uiteindelijke resultaat van uw project?
  • Laat het eindproduct zien.
  • Reflectie op wat je hebt geleerd tijdens dit project. (bv. welke lessen heb je geleerd, wat waren de belangrijkste uitdagingen in het project en hoe heb je het aangepakt)
  • Wat was de resolutie? Moet je beantwoorden wat je in de inleiding hebt geschreven?

Breng uw werk en proces onder de aandacht door middel van visuals

Nu je de inhoud en het verhaal van je project hebt. Het is tijd om visuele elementen, voorbeelden en een weergave van wat je hebt gedaan toe te voegen. Met visuals moet u visuele artefacten opnemen, zoals klantreizen; gebruikersstromen, wireframes, schermen, interfaces, enz.) Als u aan visuals denkt in uw casestudy, wilt u misschien meteen in prachtige afbeeldingen van uw definitieve ontwerpen springen. Uw casestudy moet uw reis van de probleemstelling tot het definitieve ontwerp laten zien. Breng je voortgang onder de aandacht via je visuals. Je moet je visuals uitleggen en context toevoegen.

  • Titels toevoegen
  • Zoomen of bijsnijden naar delen van visuals
  • Annoteren en uitleggen van specifieke delen van visuals
  • Gebruik grafieken en grafieken om de resultaten van uw gebruikersonderzoek te visualiseren.
  • Teken tijdlijnen en reiskaarten om uw ontwerpproces samen te vatten.

Denk er altijd aan om uw ontwerpproces te fotograferen en te documenteren.

Zorg ervoor dat elke afbeelding die u opneemt, helpt het verhaal van uw project te vertellen.

Don't add visuals for the sake of adding a visuals

Wat is de visuele communicatie en toevoeging aan dit project? Zijn de artefacten duidelijk en leesbaar?

Presentatietips voor je UX-portfolio

  • Je portfolio moet er goed uitzien.
  • Een visueel aantrekkelijke portfolio is essentieel. Besteed aandacht aan je kleurenpalet en lettertypen.
  • Blijf bij een kleurenthema
  • Maak aantekeningen in uw portfolio, maak het niet te veel tekst.

Aanbevolen training voor uw UX-portfolio

How to create a UX portfolio from interaction Foundation 

https://www.interaction-design.org/courses/how-to-create-a-ux-portfolio

UX Portfolio Formula - Sarah Doody

https://www.uxportfolioformula.com/ux-portfolio-formula/

Build a powerful UX Portfolio -  Joe Natoli

https://learn.givegoodux.com/p/uxportfolio

 

Ik hoop dat dit artikel je helpt bij het maken van je volgende UX-portfolio.

Heeft u vragen over uw portfolio of wilt u dat ik uw portfolio bekijk.

Neem gerust contact met mij op cindy.botha@pau.be

Hoe kan Pàu helpen?

Wij hopen dat dit artikel je helpt bij het maken van je volgende UX-portfolio.

Heb je vragen over je portfolio of wil je dat één van onze experten bij Pàu je portfolio bekijkt?

 

Wij helpen de ideale digitale producten te bedenken, ontwerpen en bouwen voor een betere wereld!        
PEOPLE FIRST.
NEEM CONTACT OP MET CINDY

Benieuwd naar meer?

Cindy en andere Pàu experten staan klaar om je te adviseren en al je vragen te beantwoorden. 

Cindy
Contact
Pàu NV
BE 0834 918 887
Frankrijklei 115, 2000 Antwerpen
info@pàu.be
logo baanBrekendeWerkgever 2022